Ademhaling

Spierpijn in de nek en schouders, een opgejaagd gevoel, veelvuldig zuchten of gapen, hartkloppingen of snel vermoeid zijn, kunnen allemaal gevolgen zijn van een verkeerde ademhaling. Vaak ligt stress of het opkroppen van emoties onbewust aan de basis hiervan. Stress en spanningen kunnen ervoor zorgen dat je onbewust je spieren aanspant en jezelf zo beperkt in je ademhaling.

 

Hoge ademhaling

Bij een normale ontspannen ademhaling gebruik je voornamelijk je middenrif, waarbij je buik beweegt, de buikademhaling. Bij spanning ben je geneigd om adem te halen door alleen de ribbenkast op en neer te bewegen, daarbij worden de schouders omhoog getrokken om de ribben de benodigde ruimte te geven. Dat geeft een extra belasting van die spieren.

 

Als je veel werkt met je hoofd, zittend achter een bureau, spanning hebt in nek en schouders, gaat dit vaak gepaard met een 'hoge' oppervlakkige ademhaling’. Het lijkt of het hele leven zich afspeelt in het bovenste gedeelte van je lijf. Dat deel raakt overbelast.

 

Chronische hyperventilatie

Bij chronische hyperventilatie adem je te vaak in en uit. Vaak weet je niet dat je chronische hyperventilatie hebt tot je vage lichamelijke klachten krijgt zoals: 

 

-    Druk op de borst         -    Vermoeidheid     

-    Licht in het hoofd     -     Veel zweten                              -   Tintelingen in het lichaam of de vingers   

-    Kortademigheid         -     Een angstig gevoel             -    Een slechte spijsvertering

 

Door weer goed te leren ademen komt je lichaam meer in balans en krijg je meer energie.