Overbelasting van spiergroepen

Bijvoorbeeld bij semi-topsporters en  fysiek intensieve beroepen.

Overbelasting kan grofweg ontstaan door een kortstondige te zware belasting of door een te langdurige lichte belasting. In ieder geval zodanig dat het lichaam de gevolgen niet makkelijk kan herstellen. De focus ligt hier speciaal op spieren, maar overbelasting kan ook leiden tot problemen aan pezen, banden en gewrichten etc..

 

Acute overbelasting

Een acute overbelasting ontstaat door een kortdurende veel te grote kracht. Je vertilt je (iets wat te zwaar is tillen in een verkeerde houding). Of je gaat sporten zonder warming-up, waarbij de spieren krachten leveren waar ze niet op zijn voorbereid. Of je valt of krijgt een ongeval waarbij spieren te grote krachten te verwerken krijgen. Bekend voorbeeld is de whiplash als gevolg van een botsing met een auto waarbij de hals- en nekspieren een enorme optater krijgen.

 

Zware belasting en niet getraind

Als je fanatiek gaat sporten na een periode van inactiviteit, kan dat leiden tot overbelasting. Zeker als je wat ouder bent en nog wel even die prestatie van vroeger denkt neer te zetten. Maar ook een zware klus in de tuin terwijl je dat niet gewend bent kan voor spieren echt te veel zijn. Vooral als je ondanks de protestsignalen van je lichaam gewoon doorgaat.

 

Zware belasting en te weinig herstel

Na een zware belasting heeft je lichaam een rustperiode nodig om de schade te herstellen en voorraden weer aan te vullen. Als je telkens weer zwaar belast zonder voldoende herstel, dan wordt er meer afgebroken dan opgebouwd. Dit kan gebeuren als je een zwaar lichamelijk beroep hebt, of een te intensief sporttrainingsschema hebt.