Hoofdpijn

Ruim 2 miljoen Nederlanders lijden aan een vorm van hoofdpijn. Voor veel mensen zorgt hoofdpijn ervoor dat ze niet goed meer kunnen functioneren in het dagelijks leven. Twintig procent van de Nederlanders, dat is één op de vijf, heeft minimaal één dag in de week hoofdpijn. Twee procent van alle Nederlanders, dat zijn er ongeveer 320.000, heeft hoofdpijn als gevolg van teveel pijnstillers of te veel cafeïne.

 

We kennen diverse vormen hoofdpijn zoals:

-Migraine (eenzijdig, bonzende hoofdpijn, verergert bij beweging en/of door licht)

-Spanningshoofdpijn (ontstaat door overspanning van bepaalde spieren, het voelt als een soort trekkende band om je hoofd)

-Clusterhoofdpijn (treedt op in clusters, tijdsperioden, strikt eenzijdige intense pijn, rood oog, afzakkend ooglid, verstopte neus)

-Medicatie afhankelijke hoofdpijn (te vaak medicijnen, ook gewone pijnstillers, gebruiken)

-Chronisch dagelijkse hoofdpijn

-Aangezichtspijn

 

Wat kan hoofdpijn veroorzaken?

-stress

-slechte houding

- te hoog/laag bloedsuikergehalte

-te weinig vocht binnenkrijgen

-trauma aan het hoofd

-hormoonwisselingen

-psychologische/emotionele problemen

-onregelmatig leven, slaapgebrek

-maaltijden overslaan

-te weinig lichaamsbeweging

-overmatig alcoholgebruik

-plotselinge temperatuurdaling

-sommige voedingsstoffen zoals: kaas, chocolade, alcohol, bananen, cafeïne, olijven, soep uit blik, gist enz.

 

Soms is het bijna onmogelijk om hoofdpijn-aanvallen te voorkomen. Wel kan je proberen zoveel mogelijk de factoren te vermijden die aanvallen uitlokken. Net als bij migraine, kan het ook gebeuren dat mensen juist last van spanningshoofdpijn krijgen als ze het, na een periode van stress, rustiger aan gaan doen. Het zenuwstelsel is dan namelijk extra gevoelig voor prikkels.

 

Het doel een hoofdpijnmassage is het ontspannen van de spieren van de nek, het hoofd en het gezicht. Tijdens of na een hoofdpijnaanval kunnen deze spieren erg gespannen zijn.

Wat zijn de effecten van een hoofdpijnmassage?

-Brengt lichaam en geest tot rust

-Vermindert stress en pijn in het hoofd en lichaam

-Verlichting van spierkrampen

-Het versterken van het lymfesysteem

-Verlagen van de bloeddruk

-Opname van zuurstof in de spieren

-Vrijgeven van de natuurlijke pijnstiller: Endorfine

 

TIP: Veel water drinken. Het is goed om veel water te drinken na een massage. Dan is het voor je lichaam makkelijker om losgekomen afvalstoffen af te voeren