De meest voorkomende redenen om een massage te boeken is ongetwijfeld naar aanleiding van klachten aan schouders . Het is voor veel mensen een plaats waar spanning wordt opgebouwd.

Massage helpt de gestresste spieren weer te ontspannen en te normaliseren, het verlicht de pijn en maakt bewegen weer gemakkelijker.

Natuurlijk is het verstandig om niet te wachten tot er flinke klachten zijn. Massage als preventieve verzorging van de spieren zorgt voor een betere belastbaarheid, sneller herstel en draagt bij aan een fit en ontspannen lijf.

 

Schouderklachten

Elk jaar heeft twintig tot vijftig procent van de Nederlandse bevolking wel eens last van:

-Vastzittende schouderspieren met harde gevoelige plekken

-Pijn tussen en rond de schouderbladen

-Bewegingsbeperking in de schouders

-Spannningshoofdpijn

-Tintelingen of pijn in de armen

De klachten kunnen lang duren of komen met enige regelmaat weer terug. De oorzaak is meestal een vorm van overbelasting, vaak door een combinatie van een ongunstige (werk)houding en spanning of stress.

Behandeling gebeurt nogal eens met pijnstillers, ontstekingsremmers, oefeningen, hormooninjecties of zelfs een operatie. Een goede gerichte massage is echter de meest natuurlijke manier om de spieren te laten ontspannen en de harde plekken weer soepel te maken. Massage bevordert het herstel en verbetert bovendien de belastbaarheid.

 

Oorzaken

De ontregelde spieren en de pijnlijke spanning worden vaak veroorzaakt door een vorm van overbelasting waarbij spierknopen (triggerpoints) ontstaan. Volgende oorzaken komen vaak voor:

-Valpartij, ongeluk, whiplash, etc.

-Te zware belasting door bijv. zwaar werk

-Langdurige statische belasting door een ongunstige werk- of zithouding

-Stress, druk, druk, druk, werk moet af, of gewoon niet lekker in je vel zitten

-Een 'hoge', niet ontspannen ademhaling.

 

Een gerichte massage kan er hierbij voor zorgen dat de spieren weer in hun normale doen komen. Klachten die misschien al jaren spelen, worden verlicht en kunnen verdwijnen als de triggerpoints in de betreffende spieren worden behandeld.

 

Stress en (werk)houding

Stress is een oermechanisme waarbij het lichaam in een verhoogde staat van paraatheid komt. De hartslag gaat wat omhoog en de spieren worden op spanning gebracht, vooral de spieren in de schouders. Die spanning hoef je maar te combineren met een beetje ongunstige houding en het leidt al gemakkelijk tot overbelastingsverschijnselen. De spieren gaan protesteren: ze worden pijnlijk en stijf, ze krijgen harde plekken en bewegen gaat moeilijker.

 

Hoge ademhaling

Bij een normale ontspannen ademhaling gebruik je voornamelijk het middenrif, waarbij de buik beweegt. Ook wel buikademhaling genoemd. Bij zware inspanning wordt daarbij ook de ribbenkast ingeschakeld. Bij inademen gaan de ribben omhoog en verbreden zich, bij uitademen zakken ze weer.

Bij spanning ben je geneigd om adem te halen door alleen de ribbenkast op en neer te bewegen en de buikademhaling achterwege te laten. Daarbij worden ook de schouders omhoog getrokken om de ribben de benodigde ruimte te geven. Dat geeft een extra belasting van die spieren.

     

Leven in je hoofd

Als je veel werkt met je hoofd, zittend achter een bureau, spanning hebt in nek en schouders, dan gaat dit vaak ook nog gepaard met een 'hoge' oppervlakkige ademhaling. Het lijkt of het hele leven zich afspeelt in het bovenste gedeelte van je lijf. Dat deel raakt overbelast. Breng die aandacht eens naar beneden: adem met je buik, zorg dat je met beide benen goed op de grond staat en ga bewegen..