Teveel stress gedurende een te lange tijd

Hoofdpijn, nek- of rugklachten of slapeloosheid. Stress is de oorzaak van veel symptomen en klachten. Spanning beleven wij op het werk, op school en in onze vrije tijd. Vaak zijn we ons er niet van bewust dat we gestrest zijn. Ineens krijgen we last van hoofdpijn, nekpijn of zelfs slapeloosheid of concentratiestoornissen.

 

Wat gebeurt er bij stress?

Bij stress en spanning trekken we altijd eerst onze nek- en schouderspieren op. Hierna volgen de spieren rondom de wervelkolom. Er ontstaat al snel een verkeerde lichaamshouding. Dit kan vele gevolgen hebben, zoals lichamelijke en/of psychische klachten.

 

 

Hoe herken je stress?

Het herkennen van stress is vaak niet makkelijk. De gevolgen van stress zijn meestal niet van het ene op het andere moment zichtbaar, maar ontstaan vaak pas na een langere periode van stress. Bovendien reageert elk persoon weer anders op stress. Desondanks zijn er een aantal signalen waar stress vaak aan te herkennen is. Deze zijn onder te verdelen in lichamelijke klachten, psychische klachten en gedragsveranderingen.

 

 

lichamelijke klachten psychische klachten gedragsveranderingen
verhoogde bloeddruk depressiviteit teveel eten
verhoogd cholesterolgehalte irritatie meer roken
slapeloosheid niet meer kunnen genieten medicijngebruik
hartkloppingen verminderde interesse drankgebruik
spierpijn besluiteloosheid veel praten
hoofdpijn snel geëmotioneerd veel klagen
slechte eetlust gevoel van angst concentratieproblemen
aanhoudende vermoeidheid    
maag- en darmstoornissen    

 

 

Wat kun je er aan doen?

Herken je een of meerdere van bovenstaande symptomen, merk je dat je gestrest bent? Luister dan zoveel mogelijk naar je lichaam om gevoelens van spanning te voorkomen. In een stresssituatie zijn de spieren meestal erg gespannen. Daarom is het belangrijk om én de geest én het lichaam te ontspannen. Naast goede voeding en sporten kan een goede massage  erg ontspannend werken. Daarnaast is het ook van groot belang om de achterliggende oorzaak van deze stress te zoeken, en daar, indien mogelijk, iets aan te doen. Massagetherapie kan je daarbij helpen.